Bonyolult hatásrendszereket
összpontosító, elvont jelentés köröket ércékenyen felvillantó, komplex
alkotást állított Péter Agnes szobrászművész a budapesti Fészek
Művészklub kör alaprajzú, fekete drapériával burkolt Herman termébe. A
sötét kiállítóterembe illesztett munka bal terében a három tompán
fénylő, álló formátumú acél-tégtalap gyűrött, rozsdás, balról jobbra
három fázisban feldarabolt, elfekvő, gyűrt vaslemez-elemet hordozott -
itt a padlón ólómlemeztekercsek feküdtek-, míg a jobb térben eltérő
magas ságú, a mű középpontja felé emelekedő, ólomberakásával a
térközpont felé forduló vaslemez gúlák álltak.
A két vízszintes elemsor
között két méternél magasabb, élén elmetszett-amely így háromszög
formában nyílt meg - kubus állt, belsejében az adott Időtartamra
vezérelt ulttaibolya megvilágításban körből és függőleges elmozdulású
ellipsziseiből szerkesztett fény tűnt fel sejtelmesen. A
meg-megcsillanó és a fényt elnyelő felületek a kemény és puha anyagok,
a szimmetriát megbontó, asszimetriát teremtő formációk és viszonyok, a
geometrikus és az amorf formák egymás melletti, iIIetve egymáson való
megjelenése, összejátszása, a síkok és a testek váltakozása révén, a
műbe komponált adott idősíkok között lejátszódó történés kapcsán
bontakozott ki e nagyszabású, rejtelmes kompozíció szobrászati
jelenség-világa.
Az
ékformáknál kissé nyugodtabb atmoszférát teremtő és sugárzó derékszögű
háromszög-sziluettekbe foglalható kőtömbökből épült formálódott Péter
Ágnes szabadszállási világháborús monumentuma. A négy felmagasodó tömb
befogói határozottan megmunkált, éles élek, míg az áffogók
töredezettek, szabdaltak. A simára csiszolt és a durva, megmunkálatlan
felületek, a szabáIyosság és a szabálytalanság egymást kiegészítő,
egymás ellen feszülo jelenléte az épülés és a rombolás együttes
vizuális megidézése sejtefi a mű mögött meghúzódó, tragikus árnyaltságú
tartalmakat, egyszersmind élteti a fenséges, az ünnepélyességet
teremtő-követelő hatásvilágot. A szívós fennmaradás és a lassú elmúlás
ellentétét hordozzák a szabadszállási emlékmű formái márványtömbjei. Az
egymással szemben elhelyezett, megtörten felmagasodó monumentum-elemek
között - amelyek formailag tulajdonképpen egy piramis szétválasztott
szétvágott darabjaiként is értelmezhetők-feszültség Indukálódik, s
létrejön a fájó hiánnyal, a hiány jelentéskörével átitatott belső a
külvilágtól elválasztott, de a külvilággal érintkező emlékmű-tér. A
szobrász munkásságában a maradandóság igényével elhelyezett köztéri
alkotások sorában ez az első - a szimpózium és művésztelep-munkákon, a
kiállítási plasztikákon túl, iIIetve azokra épülőn és azokon túlmutatón
(elsősorban a dunaújvárosi Közösség-hez kapcsolódó) - elvont szobrászi
nyelvezettel megfogalmazott és létrehozott, belső központ-megjelölést,
középpont-kijelölést hordozó alkotás. Dunaújvárosban, a Duna fölé
magasodó löszfalra telepített parksávban, a város szintjén - ott, ahol
sejtelmesen játszanak
mosódnak össze a távlatok, a magasságok, a mélységek, a határok és a
határtalanságok, s ott, ahol az acélművészeti alkotótelepen született
kiváló alkotások sorában olyan művek állnak mint Friedrich Ferenc
hasáb- plasztikája és Móder Rezső zenélő napszekere -1989-ben talált
otthonra Péter Ágnes Közösség című, csőből és kékített acéllemezből
alakított 550 centiméter magas fémszobra. A szépen gondozott park fenyő-
és nyírfákkal bokrokkal övezett gyepszőnyegén áll a három összetevőből
komponált mű. A képletesen megrajzolható egyenlő oldalú háromszög
sarkaira emelt vertikális elemek között 8-8 méter a távolság. Az
acélvázak háromszögre szerkesztett gúláiból ékalakú, az alap háromszög
középpontja felé (fölé) emelkedő palástok hajlanak be amelyek különböző
megmunkálású anyagokat fognak - a középpont felé nyitott - palástjukban
közre; tűzben roncsolt fémlapok élkonstrukcióját, gyűrődő-meggyűrt
lemezszalagot és kis részecskékből összeillesztett applikációt. A
gúla-betétek eltérő irányú mozgások és áramlások, energiatöltetek
jelenlétét illúzióját éltetik, élesztik. A három elem mindezen
betét-variációkon túlmenően sem azonos: magasságuk, hajlásuk íve is
más, miként a palástokat keretező ékforma, illetve a cső-tetraéder
alapterülete is változó. Az acélvázak és a palástok egymástól való
elválasztása, elválása fontos szobrászati "történés" e kompozícióban,
míg másik, nem kevésbé lényeges jellemző a három elem által
közrefogott, átjárható, de mégis tartalommal dúsított, feszült tér; a
három szoborelem szerves egységét, villódzó együttese teremt végő soron
bonyolult szövetű közösséget.
Péter Agnes a főiskolai tanulmányok lezárulását követő, immár több
mint másfél évtizedes munkásságának irányait, pilléreit illusztrálja ez
a három, a pályaképet minden bizonnyal meghatározó mű. Ezen
pillérekhez természetesen számos, ugyancsak fontos mozzanat, adalék,
történés, epizód, mű kapcsolható és kapcsolódik. Így például
megemlíthetjük, hogy a budapesti szoborregiszterek megemlékeznek arról,
hogy Péter Ag nes a nyolcvanas évek első felétől tevékenyen részt
vállalt a fővárosi épület- és szoborrestaurációs munkálatokban (például
a Vörös mahy tér új oroszlános díszkútján). Az életrajz adatai
tudósítanak arról, hogy a művész a nyolcvanas évőzed közepe óta nyaranta sokszor munkálkodott alkotótelepeken (Siklós - kerámia,
Mezőtúr, Nyíregyháza - bronzöntés, Dunaújváros, Győr - vas, acél), s
hogy vissza-visszatérőn jelentkezett műveivel a műfaji seregszemléken
(kisplasztika-Pécs, érem-Sopron, kerámia-Pécs, szobrászrajz Budafok),
hogy megbízásra készült műhelyében portré és kút ( Budapest, Ramada
Szálló), hogy emelt óratornyot ( Káposztás megyer, Szöllőssy Enikővel),
tervezett kerámia-oszlopburkolatot (Budapest, Korona Szálló),
reprezentatív díszkutat (Zalaegerszeg, Megyei Bírósál). A monumentális,
az állandóság igényével készült, külső es belső térbe helyezett művek
tervezése, megalkotása, kivitelezése mellett alkotott kiállítási
plasztikákat, érmeket, rajzokat, rendezett önálló tárlatokat, nyert
kiállítási, biennálé-díjakat. S mind ezeken túl szólnunk kell arról is,
hogy Péter Agnes szerteágazó szakmai tevékenységének rendkívül fontos
része a Symposion Társaság, Symposion Alapítvány sikeres működése érdekében kifejtett
szervezőmunka, menedzseri tevékenység, valamint a művésztársaságok
(kiemelten: Folyamat Társaság, Szinyei Társaság) kebelén belül
kifejtett tevékenység.
Péter Ágnes szobrászi, művészeti törekvéseit megközelítvén azt biztosan
regisztrálhatjuk, hogy a művész a kezdeti, a figuratív megjelenítés
periódusait nagyon gyorsan lezárta, s alkotásai a non figuratív -
alapvetően a geometrikus, a struktúrát, a szerkezetet, a konstrukciót
megragadó, hangsúlyozó mű világba kalauzolják a befogadót, de oda, ahol
e szigorú, higgadt, fegyelmezett, kemény rendszer valamiképp megbomlik,
átalakul, elenyészni kezd. Ahol mintegy elkezdi élni saját, önálló
életét. A Péter Agnes-művek jellemző vonása a vertikális hangsúlyú
kompozíció dominanciája, a magasbatörés, amely megszakad, eltérül,
megbomlik. A magasba emelkedő, elkeskenyedő formák, testek, tömegek,
vázak, a tetraéder- és gúlavariációk vagy lényegük által vezérelt
középpontot teremtő, központba helyezett térformáló, téralakító
objektumok, vagy pedig teret közrefogók, mintegy teret sűrítők: a
motívumaik által centrumokat kijelölők. Az anyagfelhasználást vizsgálva
nagy-nagy változatosságot konstatálhatunk: nemes anyagok - márvány, kő,
bronz - mellett vasban, krómacélban, kerámiában is testet öltenek a
Péter Ágnes-plasztikák. Az anyagok alakítottságánál fontosabb a
természetes megjelenés: a tündöklő felületek mellett a töredezett,
roncsolt, korrózió-rágta elemek, összetevők szerepeltetése. Az e
szobrászat jelentéstartományát, jelentésrétegeit feltárni szándékozván
- absztrakt szobrászi kifejezésekről, elvont nyelvezetű műtárgyakról
lévén szó - csak értelmezési kísérleteink lehetnek, s így az önnön
formáját egyszerre megteremteni és megszüntetni szándékozó művészi
akaratra irányíthatjuk a figyelmet, a valaminek a helyét pontosan
kijelölni-vágyásra a meghatározottságok és a véletlenek határmezsgyéjén.
A Péter Agnes-alkotta kompozíciók oly gyakori, központi eleme, a
felmagasodó ék vagy gúla nem csak a formája, a tömege által
a
végtelenből kimetszett tér tárgyiasult nyoma, objektuma általa
egyszersmind a megfoghatatlanság, a határtalanság hull szét szánalmas
darabjaira.
Wehner Tibor |