Péter Ágnes műveit szemlélve arra
kényszerül az ember, hogy intuitíve élje át a művész mondanivalóját,
amely egyszerre szubjektív lét-interpretáció és a világ egységéről,
teljességéről, a dolgok, jelenségek lényegéről, összefüggéseiről
alkotott belső képzet, ugyanakkor titokzatos jelrendszer, amely ősi
vagy eljövendő kultúrák töredékekben fennmaradt totemjeire, megsejtett
emlék műveire emlékeztet, ismeretlen erők megsejtésére késztet magasabb szellemi tartalmak megértésére szólít fel, egyszóval megszólít és
gondolkodásra, elhomályosult érzelmek, érzékek átélésére ösztönöz.
Péter Ágnes műveiből az erő, az értelem, és az érzelem mágikus
harmóniája árad. amely magával ragadja azokat is, akik nem kívánnak
elmélyülni a jelentések megfejtésében.
A művész, akár a filozófusok, fogalmi szférában gondolkodik alkotás
közben. Szobrai univerzális ideákat testesítenek meg, amelyek azonban
az ideálison túl közeli és távolabbi transzcendens valóságra
irányulnak. Rejtett tulajdonságokat, minőségeket, törvényeket
kutatnak, jelenségeket értelmeznek, kultikus tereket, misztikus erőket
idéznek.
Az alkotás során
Péter Ágnes a valóságból kiemelt gondolkodási tárgyat elemi formákra,
geometrikus keretekre, téri alakzatokra és organikus szimbólumokra
egyszerűsíti, jelekké absztrahálja, majd visszahelyezi abba az
összefüggésbe, amelyből eredendően kiemelte. A visszahelyezés több
lépcsője a művészi gondolkodás változását- lásd alkotói
periódusok- jelzi: plasztikai rendszereket, a létezés minden mozzanatát
átható, egyetemes érvényű törvényeket rendszerbe foglaló plasztikus
meditáció képeket.
Formai
sajátosságokat tekintve az előbbieknél kiemelt jelentősége van a
tudatosan szabálytalanná tett - elsősorban geometrikus - formáknak, az
ipari anyagok, fémek nyers, durva rozsdás és géppel megmunkált
felületek együttes használatának és a szabályos keretszerkezeteknek,
később a zárt körvonaluk kép megmunkálással tagolt elemi formáknak és
testeknek, a különböző anyagok szerkezeti és felületi különbözőségéből
fakadó asszociatív kifejezési lehetőségekre építésnek és a
szimmetrikus, szabályos testszerkezeteknek, majd a zárt formákból
épített nyitott, geometrikus térjeleknek és a fénynek.
PéterAgnes művészetének két döntő mozzanata sájátságos a fémanyagok
átlényegítése érzetté, és visszafordítása képzetté, amelynek újabban
alkalmazott eszközei a fénypor irreális fénye, és a mágikus művészet
formaelemeinek és térszerkezeteinek plasztikus felidézése.
Műveit alaposan csak akkor szemlélhetjük meg, ha körül járjuk, amitől
különös, egyszemélyes rítus részeseive válunk. Installáció tereiben a
motívumok-szobrok-meghatározott belső rend szerinti ritmikus
ismétlődése, permutációja és formavariációi, vagy a sötét mértani
elemekből, felfelé nyúló testekből kiszüremlő, koncentrált fényekben
láthatóvá tett belső részletek feltárulásának és eltűnésének
váltakozása különös élményt nyújt. A tér fizikai és gondolati
bejárásakor az adott tér fokozatosan nyílik meg előttünk, és intenzív
átélésével, a jelentésrétegek értelmének felfejtésével szüntelen táguló
szellemi-gondolati rendszerré szerveződik.
Péter Agnes utóbbi években készült műveiben és jelenlegi kifejezési
nyelvében a mindennapok valóságának jel - képei helyébe a kozmikus
valóság végtelen tér-, idő-, erő- relációi és törvényszerűségei léptek.
Művei lényegében letisztult meditációképek, intenzív elmélkedés és
elfeledett érzéki élmények felidézésének eredményei, amelyek organikus
életet rejtő, tisztán logikus, egyszerű felépítésű belső
rendszereikkel, behelyettesíthető tartalmukkal, konkretizálható
szimbólikus elemeikkel, asszociativ érzékeket közvetítő felületeikkel a
látható és láthatatlan valóságot vetítik egymásra, közös lényegüket
hangsúlyozva, mint egyetlen értelmes egész totális érzeteinek képeit.
N. Mészáros Júlia |